...
شاهو، خاطره‌ای از آینده
تهران، میدان بهارستان
تهران، نواب، آذربایجان
09120832952
دیزاین اتاق خواب

دیزاین اتاق خواب

وقتی نوبت به طراحی اتاق خواب می‌رسد، فاکتورهای زیادی مانند انتخاب پالت رنگی یا اصول طراحی و … را باید در نظر گرفت. علاوه بر این نباید فراموش کرد مهم‌ترین عنصری که هم زیبایی‌شناسی و هم عملکرد فضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چیدمان اتاق خواب است. برای دستیابی به نتیجه دلخواه، بهتر است درباره تکنیک‌ها و اصول دیزاین اتاق خواب بیشتر بدانید.

انواع سبک دیزاین

انتخاب سبک طراحی اتاق خواب کاملا موضوعی سلیقه‌ای و شخصی است. بسته به ماهیت اتاق می‌توان انواع سبک‌ها را برای دیزاین اتاق خواب در نظر گرفت. چنانچه در انتخاب یک سبک به نتیجه رسیدید، وسایل و مبلمان را نیز بر اساس همان سبک انتخاب و تهیه کنید. تلفیق سبک‌ها ظاهری شلوغ و غیر جذابی را ایجاد می‌کند. تنوع زیادی در سبک‌های مورد استفاده در طراحی اتاق خواب وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سبک مدرن
  • سبک معاصر
  • سبک آرت دکو
  • سبک وینتیج
  • سبک بوهو
  • سبک مینیمال
  • سبک روستیک
  • سبک کلاسیک

سبک مدرن

سبک مدرن یا امروزی اغلب با توجه به ترندهای روز دنیا تغییر می‌کند. در رنگ‌بندی سبک مدرن بیشتر از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. این سبک ظاهری شیک و در عین حال مدرن دارد که با دیزاین ساده و بدون تزئینات پیچیده همراه است. خوبی انتخاب سبک مدرن این است که می‌توان به‌راحتی وسایل و مبلمان مورد نیاز آن را فراهم کرد. با کمی خلاقیت می‌توان ترکیب‌های مدرن زیبایی را برای اتاق خواب به وجود آورد.  

سبک معاصر

منظور از سبک معاصر سبک‌ها و ترندهای طراحی در قرن بیستم است. در این سبک‌ها توجه از طراحی‌های مدرن و حتی کلاسیک برداشته شد و به طراحی راحت و ظاهری ساده رسید. وجود نور در این سبک دیزاین اتاق خواب عنصری کلیدی است. در پالت رنگی مورد استفاده در این سبک بیشتر رنگ‌های سفید، بژ و قهوه‌ای دیده می‌شود. در سبک معاصر نیز مانند سبک مدرن رنگ‌های خنثی کاربرد زیادی دارند.

سبک آرت دکو

سبک آرت دکو را می‌توان سبکی مجلل دانست. این سبک بین سال‌های جنگ جهانی اول و دوم برای بالا بردن روحیه شهروندان، ترند شد. تزئینات پر زرق و برق مجسمه‌های طلایی و فلزی با رنگ‌های درخشان در این سبک به وفور به چشم می‌خورد.

سبک وینتیج

کلمه وینتیج به معنی قدیمی است. سبک وینتیج با استفاده و تلفیق لوازم قدیمی با وسایل جدید به وجود می‌آید. طراحی این سبک از قانون خاصی پیروی نمی‌کند. پالت رنگی پرکاربرد در سبک وینتیج شامل رنگ‌های بهاری و مایم است. سبک وینتیج را می‌توان الهام گرفته از طراحی‌های روستایی و قدیمی دانست.

سبک بوهو

سبک بوهو سبکی الهام گرفته از طراحی‌های دهه ۷۰ میلادی است. استفاده از مبلمان چوبی، لوازم هنری، وسایل کم ارتفاع و … در این سبک رواج دارد. سبک بوهو مقررات خاصی ندارد و از قانون طراحی پیچیده‌ای پیروی نمی‌کند. المان‌های این سبک مربوط به زندگی مردمان دهه 70 است. سبک بوهو برای اتاق‌های دخترانه بسیار پرطرفدار است.

سبک مینیمال

سبک مینیمال از سبک‌های پرطرفدار در سال‌های اخیر به‌حساب می‌آید. این سبک با ظاهری ساده فضای آرامش‌بخشی را به ارمغان می‌آورد. پالت رنگی سبک مینیمال محدودیتی برای کاربران ندارد، اما در این سبک از پالت‌های متنوع استفاده نمی‌شود. انتخاب رنگ در سبک مینیمال باید محدود به دو یا نهایت ۳ رنگ شود.

سبک روستیک

سبک روستیک نیز از طراحی‌های خانه‌های روستایی چوبی الهام گرفته است. در این سبک از المان‌های طبیعی مثل چوب، گیاه و چرم برای القای حس طبیعت به‌خوبی استفاده می‌شود. برای مثال در طراحی این سبک می‌توان از یک تکه کنده درخت برای استفاده به‌عنوان میز کمک گرفت.

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک برای استفاده در اتاق‌های بزرگ بسیار دلنشین است. ظاهر تجملاتی این سبک با استفاده از وسایل پر زرق و برق، معرف فضای سلطنتی است. نورپردازی در سبک کلاسیک بسیار حائز اهمیت است.

اصول طراحی اتاق خواب

در نظر داشته باشید که رعایت اصول طراحی اتاق خواب بسیار حائز اهمیت است. اتاق خواب بیش از هر فضای دیگری در خانه، مکانی است که می‌خواهید در آن احساس آرامش، راحتی و استراحت کنید. اغلب اندازه، شکل اتاق و همچنین وجود پنجره‌ها و کمدها، اصول طراحی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با در نظر گرفتن ویژگی معماری فضا و اصول اولیه طراحی، می‌توانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

چیدمان مناسب اتاق خواب را پیدا کنید

با توجه به اصول طراحی اتاق خواب، رسیدن به یک سطح اولیه از تقارن بسیار مهم است. بنابراین اگر اتاق خواب شما به طور طبیعی متقارن است و پنجره‌هایی با فاصله یکسان از هم قرار دارد، از این امکان استفاده کنید. تخت خود را بین دو پنجره قرار دهید و از آن‌ها برای قاب‌بندی میزهای خواب خود استفاده کنید. این چیدمان نه تنها متعادل و ثابت به نظر می‌رسد، بلکه فضای کاربردی‌تری را برای وسایلی مانند کمد، آینه و صندلی ایجاد می‌کند.

مناطق متمایز ایجاد کنید

هنگامی که اتاق خواب بزرگ‌تری دارید، ایجاد مناطق یا بخش‌های متمایز، راهی عالی برای به حداکثر رساندن فضای خود و جلوگیری از هدر رفتن متراژ اتاق است. هر منطقه باید هویت خاص خود را داشته باشد که می‌تواند با رنگ‌های مختلف، کاغذ دیواری یا فرش تفکیک شود. بخشی که محل قرارگیری تخت خواب است می‌تواند طراحی ملایمی داشته باشد. از طرفی محل مطالعه و نشستن در روز باید کمی روشن‌تر دیزاین شود.

یک کمد روبروی تخت خود قرار دهید

کمد یا میز آرایش از مهم‌ترین وسایل در دیزاین اتاق خواب به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید این وسیله را روبروی تخت خود قرار دهید. در طراحی دکوراسیون، قرار گرفتن تخت و میز آرایش در مقابل یکدیگر به ایجاد حس تعادل و هماهنگی کمک می‌کنند. به‌علاوه، برای استفاده بهتر و بیشتر از فضا، می‌توانید از قسمت بالای کمد برای قرار دادن تلویزیون، آثار هنری، آینه یا آباژور استفاده کنید.

استفاده از نیمکت در پایین تخت خواب

در نظر داشته باشید که قبل از هر کاری باید ماهیت اتاق خواب را مشخص کرده و آن را شخصی‌سازی کنید. قرار دادن یک نیمکت در انتهای تخت برای اتاق‌های مستر ایده فوق‌العاده‌ای است. نیمکت‌ها هم ظاهر زیبایی به فضا می‌دهند و هم می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان صندلی میز آرایش خود استفاده کنید. شما می‌توانید این نیمکت‌ها را به عقب رانده و در هنگام نیاز از آن‌ها استفاده کنید.  

محل نشیمن را انتخاب کنید

برای دیزاین اتاق خواب با فضای بزرگ‌تر، چیدمان یک قسمت برای نشیمن (با دو صندلی هم سبک با فضا) و یک میز کناری کوچک، انتخابی عالی محسوب می‌شود. این نوع چیدمان اتاق خواب فوق‌العاده محبوب است؛ زیرا عملکرد دیگری به فضا اضافه می‌کند و در عین حال آن را بسیار شیک‌تر نشان می‌دهد.

تخت خود را در مقابل پنجره قرار دهید

گاهی اوقات روی دیواری که بهترین مکان برای قرارگیری تخت است، یک یا دو پنجره وجود دارد. با رعایت تمامی نکات مربوط به ایمنی، قرار دادن تخت در مقابل پنجره از نظر زیبایی‌شناختی بسیار دلنشین است.

حتما در نظر داشته باشید که باید رنگ‌بندی پارچه تخت با پرده اتاق حساب شده باشد. شما می‌توانید تخت خود را چند سانتیمتر از دیوار جدا کنید تا پرده‌ها به طور طبیعی از پشت تخت آویزان شوند. با قرار دادن تخت در زیر پنجره می‌توان وسایلی مانند کمد را کنار دیوارهای دیگر اتاق قرار داد.

قرارگیری میز کار در اتاق خواب

داشتن یک اتاق به منظور انجام فعالیت‌های کاری بسیار عالی است، اما همه ما فضای مجزا برای اتاق کار خود نداریم. اگر اتاق خواب شما به اندازه کافی برای میز کار جا داشت، می‌توانید میزکار خود را در دیوار مجاور تخت قرار دهید. بهتر است تخت و میز کار را کمی با فاصله بگذارید تا نور چراغ مطالعه روی میز کار شما آزاردهنده نباشد.

استفاده از کمد به‌عنوان تفکیک‌کننده

در اتاق‌خواب‌هایی که بیش از یک تخت دارند، مانند اتاق کودکان یا اتاق مهمان، یک کمد کوچک وقتی بین تخت‌ها قرار می‌گیرد به‌عنوان یک جداکننده عمل می‌کند. این چیدمان علاوه بر کارایی که دارد فضای خصوصی‌تری را برای هر تخت تشکیل می‌دهد.

رنگ‌بندی مناسب برای دیزاین اتاق خواب

رنگ یک موضوع زیبایی‌شناسی محسوب می‌شود، اما در عین حال بسیار سلیقه‌ای است. انتخاب رنگ بستگی به سبک اتاق خواب شما دارد. سازمان‌دهی فضا، بافت‌ها، رنگ دیوارها،  رنگ وسایل،  نورپردازی و طراحی مبلمان به شما کمک می‌کند تا سبک طراحی داخلی را انتخاب کنید. با این حال، طراحی هر یک از این ویژگی‌ها بر روی پالت‌های  رنگی مختلف متفاوت است.

رنگ‌های طبیعی، عمدتا رنگ‌های خنثی و خاکی، بهترین گزینه برای اتاق‌خواب‌ها هستند. یک پالت رنگ طبیعی باعث ایجاد فضای آرام برای اتاق خواب می‌شود. برخی از رنگ‌ها به طور قابل‌توجهی با طراحی داخلی تلفیق شده‌اند. به‌عنوان مثال، بژ رنگی است که ما بسیار در صنعت دیزاین اتاق خواب با آن برخورد داشته‌ایم.

رنگ‌های نود

رنگ‌های نود مانند بژ، کرم و رنگ‌های شنی ظرافت فضا را دوچندان می‌کنند. این رنگ‌ها برای هر نوع دکوراسیونی مناسب‌اند. طیف رنگ‌های نود به‌راحتی با هر سبکی هماهنگ می‌شوند. دلیل این امر این است که این رنگ‌ها قدرت و انرژی زیادی ندارند و هنگام ترکیب شخصیت دیگر رنگ‌ها را به خود می‌گیرند. طراحی و دیزاین با این رنگ‌ها بسیار آسان است. این رنگ‌ها فضای گرم و آرامش‌بخشی را به ارمغان می‌آورند.

سبز زیتونی

سبز زیتونی یک رنگ طبیعی خنثی است که می‌توان آن را به‌راحتی با رنگ‌های دیگر ترکیب کرده و تصویری زیبا ایجاد کرد. علاوه بر این، تاثیر این رنگ بر بالا بردن تمرکز افراد بسیار کمک‌کننده است. سبز یک رنگ عالی برای اتاق خواب است زیرا نشان‌دهنده طبیعت، رشد، سرزندگی است.

آبی

از نظر روانشناسی رنگ، طیف رنگ‌های آبی بر آرامش روان افراد تاثیر مثبتی می‌گذارند. رنگ آبی بیش از هر رنگ دیگری به آرامش‌بخش شدن فضا کمک می‌کند. هرچه رنگ آبی روشن‌تر باشد، آرامش بیشتری را القا می‌کند. به همین دلیل این رنگ برای طراحی اتاق خواب زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ آبی اولین گزینه طراحان در دیزاین اتاق خواب محسوب می‌شود.

طوسی

رنگ طوسی یکی از رنگ‌های پرطرفدار در حوزه طراحی داخلی است. ترکیب این رنگ با دیگر رنگ‌ها می‌تواند نتیجه بسیار زیبایی داشته باشد. در نظر داشته باشید که در صورت استفاده افراطی از رنگ طوسی، فضایی کسالت‌بار و خسته‌کننده را به وجود می‌آورید. چنین فضایی اصلا برای یک اتاق خواب مناسب نیست. ترکیب رنگ طوسی با رنگ‌های گرم به ایجاد احساس تعادل کمک می‌کند. 

صورتی

صورتی ملایم انتخاب خوبی برای اتاق‌خواب‌ها است. رنگ‌های صورتی، هلویی و شامپاینی به‌راحتی با دیگر رنگ‌ها ترکیب می‌شوند و احساس دل‌نشینی را به فرد القا می‌کنند. از این رنگ برای طراحی اتاق خواب کودکان نیز استفاده می‌شود.  

در حالی که برخی از رنگ‌ها ممکن است از نظر تناژ تاثیر مشابهی داشته باشند (مانند رنگ آبی، که آبی روشن و آبی سرمه‌ای هر دو آرامش‌بخش هستند) اما وقتی صحبت از رنگ صورتی به میان می‌آید، بهتر است از تناژ ملایم آن استفاده کنید. به‌عنوان مثال، صورتی تیره می‌تواند آزاردهنده باشد زیرا به افزایش انرژی کمک می‌کند که برای اتاق خواب انتخاب ایده آلی به نظر نمی‌رسد.

جمع‌بندی

وقتی صحبت از طراحی می‌شود باید به عواملی همچون فضای کاربری، سلیقه و عادات شخصی، سبک طراحی و … توجه شود. دیزاین اتاق خواب بسیار مهم است زیرا تاثیر مستقیم در خلق و خوی افراد خواهد گذاشت. رعایت اصول طراحی اتاق خواب علاوه بر زیبایی بصری به آرامش روان و خواب راحت فرد نیز کمک می‌کند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

Call Now Button Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.