...
شاهو، خاطره‌ای از آینده
تهران، میدان بهارستان
تهران، نواب، آذربایجان
09120832952
نکات طراحی دکوراسیون منزل

نکات طراحی دکوراسیون منزل

دکوراسیون خانه یک فرآیند پیچیده و بسیار شخصی است، با این حال، با رعایت اصول اولیه طراحی می‌توانید به نتیجه‌ای ایده آل دست پیدا کنید. باید به درستی درک کرد که چه چیزی هر بخش از طراحی دکوراسیون را خاص‌تر می‌کند. با بررسی عناصر اساسی و فرم‌های مختلف در طراحی، می‌توان نتیجه بهتری در زمینه دکوراسیون منزل به دست آورد.

عناصر اساسی دکوراسیون منزل

برای اجرای بهتر در زمینه دکوراسیون باید به قوانین پایه‌ای توجه کنید. منزل شما پناهگاه شخصی و جایی برای استراحت و خلوت ساکنین به‌حساب می‌آید. استفاده درست از تمامی عناصر اصلی از جمله رنگ، فرم، خط، الگو، نور، فضا و بافت در دکوراسیون منزل به ایجاد محیطی آرام و گرم منجر می‌شود.

رنگ

عنصر رنگ به خودی خود یک موضوع گسترده است. رنگ‌های اصلی به همراه رنگ‌های ثانویه و مکمل تعریف می‌شوند. قبل از تصمیم‌گیری درباره دکوراسیون، پالت رنگی خود را انتخاب کنید. باید با رنگ‌ها و مکمل آن‌ها به‌خوبی آشنا شوید. رنگ‌ها از نظر عملکرد دارای ۳ ویژگی هستند:

  • زیبایی‌شناسی
  • کاربرد
  • احساس

زیبایی‌شناسی

از نظر زیبایی‌شناسی از رنگ‌ها برای تازه و زیبا جلوه دادن یک اتاق یا فضا استفاده می‌شود. ترکیب رنگ‌ها با نورپردازی مناسب می‌تواند جلوه‌ای فوق‌العاده ایجاد کند. استفاده صحیح از رنگ‌ها نیز می‌تواند هویت ایجاد کند و درک اتاق را تغییر دهد. تحقیقات زیادی در مورد تاثیر رنگ‌های مختلف بر خلق‌وخوی ما انجام شده است.

کاربرد

از نظر عملی می‌توان از رنگ‌های روشن به طور هوشمندانه‌ای استفاده کرد تا فضا بزرگ‌تر و جادارتر به نظر برسد. از رنگ‌های تیره برای افزودن عنصری قدرتمند در فضای بزرگ استفاده می‌شود. طراحان داخلی از ترکیب رنگ‌ها برای ایجاد طرح‌های زیبا و جذاب استفاده می‌کنند.

احساس

طراحان دقت زیادی در زمینه استفاده از ترکیب رنگ‌های مناسب در هر اتاق به خرج می‌دهند. به عنوان مثال، رنگ‌های سبز و آبی آرامش‌بخش برای اتاق‌خواب مناسب‌تر هستند. رنگ قرمز نیز بیشتر برای آشپزخانه مناسب است زیرا میل به غذا خوردن در انسان را تشدید می‌کند.

فرم‌ها

در اصل، هر جسم سه‌بعدی یک فرم است. فرم‌ها با ترکیب چندین شکل ایجاد می‌شوند. انواع فرم شامل هندسی و طبیعی است. فرم‌های هندسی دارای خطوط سخت و لبه‌های تیز هستند و خشک و خشن به نظر می‌رسند. فرم‌هایی طبیعی به نظر می‌رسند که به صورت ارگانیک ایجاد شده باشند و احساسی از طبیعت را برانگیزند. این فرم‌ها نامنظم و دارای اشکال منحنی هستند. فرم‌ها می‌توانند باز (قابل دید) یا بسته (خوددار) باشند.

افزودن فرم‌های مشابه باعث ایجاد هماهنگی و تعادل در یک اتاق می‌شود، اما کنار هم قرار دادن بیش از حد آن‌ها باعث ایجاد آشفتگی می‌شود. به طور معمول، طراحان فرم‌های غالب را در سراسر اتاق تکرار می‌کنند.

خطوط

خطوط باعث هدایت بصری در فضا می‌شوند و به ایجاد تعریف فضا کمک می‌کنند. خطوط در دکوراسیون منزل به سه دسته افقی، عمودی و پویا تقسیم می‌شوند. طراحان داخلی از ترکیب هر سه برای دستیابی به  بهترین نتیجه استفاده می‌کنند.

خطوط افقی

استفاده از خطوط افقی در دکوراسیون باعث می‌شود تا احساس امنیت، ثبات و کارایی افزایش پیدا کند. طراحان از خطوط افقی برای بلندتر و عریض‌تر جلوه دادن اتاق‌ها بهره می‌برند. این خطوط همچنین چشم را به سمت یک نقطه کانونی متمرکز می‌کنند. طراحان داخلی این خطوط را با صندلی، میز، تخت و سایر سطوح به وجود می‌آورند. استفاده بیش از حد از خطوط افقی باعث می‌شود اتاق خسته‌کننده و کسل‌کننده به نظر برسد.

خطوط عمودی

خطوط اغلب پررنگ و رسا در نظر گرفته می‌شوند. آن‌ها می‌توانند احساس قدرت و آزادی ایجاد کنند. برجسته کردن خطوط عمودی باعث می‌شود اتاق بلندتر به نظر برسد. این خطوط بیشتر در اتاق‌های غذاخوری با استفاده از درها و پنجره‌ها ایجاد می‌شوند. خطوط عمودی در صورت استفاده اشتباه، می‌توانند احساس ناآرامی در بیننده ایجاد کنند.

خطوط پویا

خطوط پویا به خطوط زیگزاگ، منحنی یا مورب اشاره دارد. این خطوط هنگامی که به درستی استفاده شوند، سرگرمی و نمایش را به اتاق اضافه می‌کنند. این خطوط را می‌توان در سازه‌های راه‌پله و موارد دیگر دید. خطوط پویا از نظر بصری محرک هستند و جلب‌توجه می‌کنند. استفاده بیش از حد از این خطوط می‌تواند موجب حواس‌پرتی شود.

الگوها

الگوها به تکرار عمدی خطوط، فرم‌ها یا دیگر عناصر طراحی گفته می‌شود. این عناصر معمولا روی کاغذ دیواری و پارچه دیده می‌شوند، اما می‌توانند در هر مکانی استفاده شوند. الگوها به فضا حس زندگی و حرکت می‌افزایند و داستانی را روایت می‌کنند. الگوها در دکوراسیون منزل باعث ایجاد تداوم شده و به طراحی کلی فضا کمک می‌کند. الگوها انواع مختلفی دارند از جمله طرح‌های، گل‌دار، هندسی و راه راه و … . به عنوان یک قاعده کلی، طراحان معمولا از حداکثر سه الگو استفاده می‌کنند.

فضا

فضای یک اتاق به مرزهای فیزیکی تعیین شده توسط چهار دیوار آن اشاره دارد. طراحان داخلی با طول، عرض و ارتفاع یک اتاق کار می‌کنند تا فضایی کاربردی و با طراحی استاندارد ایجاد کنند. دو نوع فضا وجود دارد که شامل  موارد زیر است:

  • فضای دو بعدی
  • فضای سه‌بعدی

فضای دوبعدی

فضای دو بعدی شامل کف به همراه طول و عرض اتاق است. فضای دو بعدی هنگام اضافه کردن فرش و موکت در نظر گرفته می‌شود.

فضای سه‌بعدی

در فضای سه‌بعدی به مباحث طول، عرض و ارتفاع یک منطقه توجه می‌شود. هنگام انتخاب قفسه‌بندی و مبلمان تناسب این فضا را بررسی می‌کنند.

جنبه دیگر فضا، فضای مثبت و منفی است. فضای مثبت شامل اشیا و فضای منفی شامل ناحیه‌ای است که از اشیا خالی است. فضای منفی همچنین شامل فضای بین اجسام مختلف می‌شود. نحوه استفاده از فضا به طراحی انتخاب شده یک اتاق بستگی دارد. یک طراح داخلی باید با دقت بین فضاهای منفی و مثبت اتاق تعادل ایجاد کند. انجام این کار به طراحان کمک می‌کند تا با ایجاد توهمات بصری اتاق را بزرگ‌تر، عریض‌تر یا بلندتر از آنچه هست نشان دهند. عدم انجام این کار می‌تواند احساس شلوغی بیش از حد ایجاد کند.

در حالی که نیازهای هر مشتری متفاوت است، خطوط در دکوراسیون منزل به طراحان کمک می‌کند تا اندازه و مقیاس مبلمان و اشیاء را برای قرار دادن در اتاق انتخاب کنند. نمونه‌ای از این عنصر طراحی داخلی یک قفسه کتاب بلند است که توهم ارتفاع را در یک اتاق ایجاد می‌کند.

نور

عنصر نور برای اینکه اتاقی روشن و جذاب به نظر برسد ضروری است. اینکه منبع نور طبیعی باشد یا ساخته دست انسان، مهم نیست. بسیاری از طراحان از ترکیب هر دو برای بهبود سایر عناصر استفاده می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، نور مصنوعی رایج‌ترین نور در طراحی داخلی است. عوامل زیادی بر نور حاکم هستند، مانند رنگ، شدت و قابلیت تنظیم روشنایی. طراحان نور را به سه نوع عمده دسته‌بندی می‌کنند:

  • کاربرد
  • شدت
  • حالت

بافت

بافت به حالتی اشاره دارد که در یک جسم هنگام لمس کردن ایجاد می‌شود. این موضوع شامل بافت بصری یک شی یا بافت واقعی آن است. بافت نقش مهمی در کف‌پوش، مبلمان، پارچه و موارد دیگر دارد. برای ایجاد حس عمق، علاقه، جزئیات و ایجاد یک شی از نظر بصری از بافت کمک می‌گیرند. استفاده از بافت می‌تواند کنتراست و تاکید را به طراحی تمام شده اضافه کند.

تعادل

تعادل به توزیع یکنواخت مبلمان و اشیا تزئینی تا حد امکان می‌پردازد تا در هنگام نگاه کردن به اتاق، وزن بصری یکسانی ایجاد شود. برای رسیدن به تعادل در دکوراسیون منزل، توجه به عناصر به صورت جز به جز مهم است. برای این کار باید خط، شکل، رنگ و بافت اشیا مختلف را به دقت تحلیل کنیم. سه نوع تعادل وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • رسمی
  • غیر رسمی
  • شعاعی

متقارن یا رسمی

اتاق‌های سنتی یا رسمی نیاز به تعادل متقارن دارند. به عنوان مثال، دو صندلی در دو طرف یک میز قهوه ممکن است به صورت متقارن توصیف شوند. دستیابی به این نوع تعادل ساده است زیرا ویژگی‌های طراحی در هر دو طرف تکراری است. این تکنیک به عنوان اثر آینه‌ای نیز شناخته می‌شود. اگر مراقب نباشید، تعادل رسمی در دکوراسیون منزل ممکن است به‌سرعت خسته‌کننده و تکراری شود.

نامتقارن یا غیر رسمی

وزن بصری خطوط، رنگ‌ها، فرم‌ها و بافت‌ها بدون نیاز به تکرار دقیق متعادل می‌شوند. این نوع تعادل به اندازه تعادل متقارن منظم نیست و می‌تواند پیچیده‌تر و هیجان‌انگیزتر باشد. به عنوان مثال، یک مبل را می‌توان با قرار دادن دو صندلی در طرف دیگر متعادل کرد.

تعادل شعاعی

تعادل شعاعی زمانی حاصل می‌شود که یک نقطه کانونی مرکزی وجود داشته باشد که عناصر دیگر از آن یا اطراف آن تابش می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به میز ناهارخوری گرد با صندلی‌هایی که دور آن چیده شده‌اند، اشاره کرد.

کنتراست

راه‌های زیادی برای ایجاد کنتراست در یک اتاق وجود دارد که یکی از بارزترین آن‌ها استفاده از رنگ است. ترکیب رنگ‌های روشن و تیره یا گرم و سرد می‌تواند جلوه‌ای چشمگیر ایجاد کند. همچنین می‌توانید از کنتراست از نظر بافت، الگو و مقیاس استفاده کنید. کنتراست علاقه بصری را ایجاد کرده و به تعریف فضاها کمک می‌کند. ایجاد کنتراست اگر به‌خوبی انجام شود، می‌تواند اتاق را پویا و هیجان‌انگیز کند.

ریتم

اگر بخواهیم یک قطعه موسیقی را تحلیل کنیم، الگوی ریتمیک آن را توصیف می‌کنیم. همین مفهوم در مورد دکوراسیون منزل نیز صدق می‌کند و ما ریتم را از طریق تکرار بصری فرم ایجاد می‌کنیم. هنگام تزئین خانه، باید به چیدمان عناصر به‌گونه‌ای فکر کنیم که تکرار، پیشرفت، انتقال یا تضاد در آن وجود داشته باشد. با اعمال این مکانیسم‌های بصری، می‌توانیم توجه شخصی را به اطراف فضا معطوف کرده و در نهایت زیبایی بصری اتاق را افزایش دهیم.

ابزارهای اصلی دکوراسیون منزل

به‌طور کلی دکوراسیون داخلی درک نحوه استفاده و تعامل ما با فضا است. دکوراسیون داخلی به یک محیط کاربردی با جنبه‌های زیبایی‌شناختی گفته می‌شود که نیازهای خاص افرادی برآورده می‌کند. چندین ابزار کلی در دکوراسیون منزل وجود دارد که به شرح زیر است:

مصالح اصلی

مواد اصلی استفاده شده ظاهر و احساس کلی خانه را تعیین می‌کند. مصالح متداول مورد استفاده در طراحی داخلی شامل چوب، فلز، شیشه، سنگ و پارچه است. استفاده هر یک از این مصالح سلیقه‌ای و شخصی است، اما حفظ تعادل در استفاده از آن‌ها منجر به ظاهری گیرا و جذاب خواهد شد.

پالت رنگی

 رنگ‌های به کار رفته در یک فضا می‌تواند تاثیر زیادی بر حال و هوای آن داشته باشد. از رنگ‌ها می‌توان برای ایجاد احساس گرما یا خنکی، بزرگ کردن فضا یا آرامش و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

سبک مبلمان

 مبلمان موجود در یک فضا باید هم کاربردی و هم شیک باشد. باید راحت و جذاب باشد و در عین حال سبک کلی فضا را نیز منعکس کند. جنس، بافت و ابعاد مبلمان مستقیمی در چگونگی دکوراسیون منزل می‌گذارد.

جمع‌بندی

به طور خلاصه، دستیابی به سبک طراحی داخلی فرآیندی است که نیازمند زمان، تحقیق و درون‌گرایی است. نگران برچسب زدن به سلیقه شخصی خود نباشید. به جای پیروی از روندها، هدف شما از دکوراسیون منزل باید ایجاد محیطی آرام و دلپذیر باشد. با رعایت اصول کلی دکوراسیون و ترکیب آن با سلیقه شخصی خود، می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

Call Now Button Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.